Schuldhulpverlening is een wettelijke taak van gemeenten. Vroegsignalering is hiervan een belangrijk onderdeel. De verwerking van persoonsgegevens is noodzakelijk om inwoners met een hoog risico op problematische schulden tijdig hulp aan te bieden. De woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en het waterbedrijf geven de betalingsachterstanden door via een strikt beveiligde databank. Er worden alleen persoonsgegevens met de gemeente gedeeld die noodzakelijk zijn om de inwoner te kunnen identificeren en bereiken (naam, geboortedatum, straat + huisnummer, postcode, woonplaats en evt. telefoonnummer) en te bepalen waar het risico op problematische schulden het grootst is (hoogte en looptijd van de betalingsachterstanden). Wanneer er twee of meer betalingsachterstanden op één adres zijn gemeld, of één grote betalingsachterstand, gaan de hulpverleners op pad om hulp aan te bieden. Alleen deze hulpverleners hebben inzage in de persoonsgegevens. Wanneer u hulp aangeboden krijgt, kunt u zelf kiezen of u dit wilt of niet. Als u de hulp aanvaardt, maakt de hulpverlener afspraken met u over de verdere verwerking van persoonsgegevens. Als u de hulp niet aanvaardt, dan laat de hulpverlener dit weten aan de organisaties die de achterstanden hebben gemeld en stopt het traject. Uw persoonsgegevens worden nergens anders voor gebruikt en na een jaar automatisch vernietigd. Alle betrokken partijen volgen de geldende wet- en regelgeving voor beveiliging van persoonsgegevens.
Wilt u niet dat uw betalingsachterstanden aan ons worden doorgegeven? Meld dit dan aan uw verhuurder, energieleverancier, zorgverzekeraar en/of waterbedrijf.
Wilt u weten hoe de gemeente omgaat met uw privacy of wilt u een beroep doen op uw privacy-rechten? Ga dan naar het
privacy protocol van de gemeente Den Helder.