Financieel Fit Team

Het Financieel Fit Den Helder team helpt mensen zoals jij om geldproblemen te voorkomen. Als die problemen er al zijn, helpen we natuurlijk om er weer uit te komen. Wat we precies doen kan voor iedereen verschillen. Soms zijn een gesprek en een paar tips genoeg. Andere keren verwijzen we door naar hulpverlening.

"Wij helpen je overzicht te krijgen, wanneer nodig door te verwijzen en informeren je over voorzieningen en regelingen"

We denken graag met je mee

Soms lukt het niet de vaste lasten te betalen. Je huur, je gas, je water en licht. Er is hulp, maar de meeste mensen vragen daar niet of veel te laat om. Snelle hulp kan veel ellende en kosten voorkomen. Daarom is Het Financieel Fit team opgericht.

Het Financieel Fit team bestaat uit medewerkers van de Gemeente Den Helder, Omring, GGD Hollands Noorden en Rabobank Kop van Noord-Holland. Wat we precies doen kan voor iedereen verschillen. Soms zijn een gesprek en een paar tips genoeg. Andere keren verwijzen we door naar hulpverlening.

Het Financieel Fit Team wijst je de kortste weg naar een leven zonder geldzorgen. Heb je hulp of advies nodig, laat dan hier jouw gegevens achter. Het team neemt binnen twee werkdagen contact met je op. Je kunt ook bellen via 0223 671270 of mailen op team@financieelfitdenhelder.nl

Veelgestelde vragen

Snelle hulp bij financiële problemen kan veel ellende voorkomen. Toch melden mensen zich niet of veel te laat aan voor hulp. Daarom kiezen wij ervoor om zelf contact te zoeken als iemand zijn rekeningen niet betaalt. Sinds 2021 zijn gemeenten dat zelfs verplicht. Door vroegtijdig hulp aan te bieden kunnen we problematische schulden voorkomen. Dit noemen we Vroeg Eropaf.

Hoe werkt het?
Als je problemen hebt met het betalen van je rekeningen voor huur, energie, water of je zorgverzekering, dan neemt een medewerker van het Financieel Fit Team contact met je op. Samen met jou kijken we wat er nodig is om de betalingsproblemen aan te pakken. Soms heb je recht op subsidies of regelingen. Soms kan er in termijnen worden betaald. En soms is er andere hulp nodig. Het doel is in ieder geval om te voorkomen dat je dieper in de schulden raakt.

Woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en het waterbedrijf melden betalingsachterstanden bij de gemeente.

De gemeente werkt samen met het Financieel Fit Team. Ook zij bieden hulp bij schulden en financiële problemen.

Bekijk wat de gemeente voor jou kan betekenen in deze video’s:

Als jij bij een deelnemende organisatie een hoge of terugkerende achterstand hebt, neemt het Financieel Fit Team graag contact met je op.
Dat hangt van de situatie af. Als jij in aanmerking komt voor hulp van Vroeg Eropaf, kan er op verschillende manieren contact met je worden gezocht. Dat kan met een mailtje zijn, een brief, telefonisch of er komt iemand van het Financieel Fit Team bij jou langs. We doen er alles aan om je de hulp aan te bieden waarmee je een oplossing kunt vinden. We denken met je mee en je kunt met vragen bij ons terecht.

De hulpverleners doen meerdere pogingen om contact met je te leggen. Als je niet thuis bent, laten ze een folder achter. Je kunt dan zelf contact opnemen om een afspraak te maken.

Lukt het je niet om alle rekeningen op tijd te betalen? Dan kun je hier zelf ook iets aan doen. Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met de organisatie waar je nog aan moet betalen. Misschien kun je een betalingsregeling afspreken. Je kunt ook contact opnemen met het Financieel Fit team, het maatschappelijk werk of met de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente. Zij helpen je graag om je financiën weer op de rit te krijgen.

Gemeenten zijn wettelijk verplicht schuldhulpverlening te bieden. Vroeg erop af is één van de manieren waarop de gemeente Den Helder dat doet. Dat kan alleen als we persoonlijke gegevens hebben, zoals namen en adressen. De woningcorporaties, energiebedrijven, waterbedrijven en zorgverzekeraars, delen gegeven via een streng beveiligde databank waar niemand anders bij kan.

Alleen de hulpverleners mogen die gegevens zien. Als je hulp aangeboden krijgt, kun je zelf kiezen of je dit wil of niet. Als je de hulp aanvaardt, maakt de hulpverlener afspraken over het gebruik van je persoonsgegevens. Ze worden nergens anders voor gebruikt en na een jaar automatisch vernietigd.

Wil je niet dat je betalingsachterstanden aan ons worden doorgegeven? Meld dit dan aan je verhuurder, energieleverancier, zorgverzekeraar en/of waterbedrijf.

Alle betrokken partijen volgen de wet- en regelgeving voor beveiliging van persoonsgegevens. Wil je meer weten over hoe de gemeente omgaat met je privacy? Ga dan naar het privacy protocol van de gemeente Den Helder.

Nee, deelname is nooit verplicht. De organisaties die de achterstanden melden, doen dit om jou de kans te geven hulp te ontvangen die je misschien goed kunt gebruiken. Als je liever geen traject met ons aangaat, kiest de organisatie zelf verder hoe ze omgaat met jouw achterstand.

Contactformulier

Heb je hulp nodig en wil je in gesprek met het Financieel Fit Team, laat dan hier jouw gegevens achter.
Het team neemt binnen 2 werkdagen contact met je op.

Nieuws
& tips

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
en ontvang het laatste nieuws &
praktische tips